Dropshipping to innowacyjna metoda sprzedaży detalicznej online, gdzie produkt jest przesyłany do klienta bezpośrednio z magazynu dostawcy zewnętrznego, zamiast być przechowywanym w magazynie sprzedawcy. Główną zaletą takiego modelu jest minimalizacja kosztów, co przy odpowiednim zarządzaniu może przynieść wiele korzyści. Istotne jednak jest zrozumienie i opanowanie mechanizmu działania tego modelu sprzedaży, który pomimo swojej prostoty, ma swoje plusy i minusy.
Czym jest droppshipping?
Podstawą dropshippingu jest delegowanie procesu kompletowania i wysyłki zamówienia na producenta lub dystrybutora. Sklep internetowy zajmuje się głównie zbieraniem zamówień, obsługą płatności i przekazywaniem danych do wysyłki. Kluczem do sukcesu jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów i generowanie dużego ruchu na stronie, co w długim terminie ma się przekładać na korzyści finansowe.
Model ten jest idealny dla początkujących przedsiębiorców poszukujących oszczędności, operatorów małych sklepów internetowych sprzedających towary w niewielkich ilościach, ludzi prowadzących aukcje online tych, którzy chcą poszerzyć asortyment sklepu lub zarabiać na sklepie internetowym, ale nie są pewni, co sprzedawać, a także dla tych, którzy sprzedają duże produkty, których wysyłka jest kosztowna i problematyczna.
W każdym z tych scenariuszy niezbędne jest posiadanie działalności gospodarczej. To nieuniknione przy prowadzeniu sprzedaży internetowej. Istnieje możliwość prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej, ale to często nie jest korzystne, ponieważ hurtownie zazwyczaj preferują podpisywanie umów z prawdziwymi firmami.
Dostawca towaru w droppsihpingu
Wybór solidnego i godnego zaufania dostawcy, oferującego szeroki wybór produktów i atrakcyjne warunki sprzedaży, jest kluczowym elementem strategii biznesowej dropshippingu. Rejestracja w hurtowni umożliwia zapoznanie się z jej ofertą. Ceny hurtowe są ustalane indywidualnie, w zależności od obrotów generowanych przez dany sklep internetowy oraz czasu trwania współpracy. Hurtownia może wymagać przedpłaty przed wysyłką zamówienia do klienta w celu budowania wiarygodności nowego sklepu.
Marża, której narzucasz jako sprzedawca, nie jest regulowana. Musisz jednak pamiętać, że nie może być ona niższa od ceny detalicznej danej hurtowni. Twoja oferta musi więc być konkurencyjna w porównaniu z innymi podmiotami na rynku, ale jednocześnie nie może obniżać wcześniej ustalonych cen.
O czym warto pamiętać zaczynając w droppshipingu?
Jeśli korzystasz z oferty kilku hurtowni, może się zdarzyć, że ten sam produkt zostanie pobrany do Twojego sklepu kilka razy. W takim przypadku warto jest ukryć droższy produkt i pokazać go ponownie, kiedy tańsze są wyprzedane.
Podstawowe zasady działania dropshippingu obejmują: przyjmowanie zamówienia od klienta przez sprzedawcę, rezerwację produktu przez hurtownię, otrzymanie płatności przez sprzedawcę, wysłanie należności do hurtowni przez sprzedawcę (pomniejszonej o marżę) i wreszcie wysłanie towaru do klienta przez hurtownię. Wszystkie te czynności powinny być maksymalnie zautomatyzowane.
Głównym wyzwaniem w modelu dropshipping jest brak bezpośredniej kontroli nad dostawą produktów oraz intensywna konkurencja na rynku. Chociaż profesjonalne oprogramowanie sklepu internetowego umożliwia aktualizowanie stanów magazynowych nawet kilka razy dziennie, istnieje ryzyko, że towar może się skończyć, co może skutkować niezadowoleniem klienta i negatywnym wpływem na wizerunek firmy.
Wreszcie, sklepy internetowe prowadzące sprzedaż w modelu dropshipping muszą przechowywać zwracane towary, co wymaga posiadania choćby małego magazynu. Przy tym duża konkurencja na rynku dropshippingu i duże ilości identycznych produktów sprawiają, że marże muszą być niskie, aby zapewnić hurtowni dużą ilość zamówień.